Nieuwsbrief november 2014

Ook voordelen voor werkgevers en uitzendkrachten

Jupiter investeert met nieuw softwarepakket  in efficiency en transparantie

Per 1 januari gaat Jupiter Uitzendbureau over naar een nieuw en uitgebreider softwarepakket. Voor werkgevers en uitzendkrachten komt er een online portal, dat het onder meer mogelijk maakt loonstroken, paspoorten en dagplanningen op elk moment en real time in te zien. Ook kunnen gewerkte uren via de portal worden ingevoerd. Zo kan efficiënter worden gewerkt en biedt Jupiter nóg meer transparantie.

Digitalisering is één van de speerpunten van Jupiter Uitzendbureau. Met de keuze voor een nieuw en uitgebreider softwarepakket, wordt wat dit betreft een flinke stap voorwaarts gezet. “Het nieuwe pakket, waarmee we vanaf 1 januari gaan werken, is een stuk uitgebreider dan ons huidige systeem”, vertelt Gulcan Uykun van Jupiter. “Het pakket biedt veel meer mogelijkheden. Zo kan de planning worden opgemaakt in het systeem en worden paspoorten en IDCheckers van de uitzendkrachten die bij een bedrijf (gaan) werken automatisch verstuurd naar de ondernemer. Nu doen we dat nog handmatig. Op deze manier kunnen we dus efficiënter en nóg secuurder werken.”

Maximale transparantie

Ook voor werkgevers die zakendoen met Jupiter heeft het nieuwe pakket duidelijk voordeel. Niet alleen krijgen zij paspoorten en IDCheckers van uitzendkrachten automatisch toegestuurd, ook zijn deze gegevens te allen tijde in te zien via een online portal. Iedere klant krijgt hiervoor een speciale inlogcode. “Het nieuwe systeem biedt dus optimale transparantie; ondernemers kunnen bijvoorbeeld altijd de echtheid van de paspoorten controleren. Ook laten wij als Jupiter zien dat we de wet- en regelgeving nauwkeurig naleven”, vertelt Uykun. “Daarnaast kunnen werkgevers via de portal de uren uit het verleden oproepen, loonstroken inzien en de actuele uren van uitzendkrachten aan ons doorgeven. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Zo kan de uitzendkracht de uren zelf invullen op de portal; de werkgever hoeft deze dan alleen te accorderen. Optie twee is dat de werkgever zelf alle uren van zijn uitzendkrachten invoert; dat is heel eenvoudig. Wanneer klanten de beschikking hebben over een kloksysteem, kan dit echter ook aan het softwaresysteem worden gekoppeld. En voor klanten die veel uitzendkrachten van Jupiter aan het werk hebben, is het zelfs mogelijk om een kloksysteem te laten plaatsen door en op kosten van Jupiter. In overleg met de klant gaan we straks bekijken wat zijn wensen zijn en welke optie voor hem het meest interessant is.”

Optimale planning

De nieuwe portal is straks ook toegankelijk voor uitzendkrachten. Zij kunnen via deze weg onder meer de dagplanning inzien (alle woonvoorzieningen van Jupiter beschikken over gratis wifi). “Nu wordt de planning voor de volgende dag aan het eind van de middag rondgebracht door onze chauffeurs; daar gaat de nodige tijd overheen. Met het nieuwe systeem hebben alle uitzendkrachten meteen, zodra dit online staat, inzicht in de dagplanning. Ook kunnen zij via de portal communiceren met en vragen stellen aan Jupiter.”
Een voordeel voor uitzendkrachten is daarnaast dat de betaling van de weeksalarissen straks sneller kan plaatsvinden. “Nu noteren de werkgevers de gewerkte uren nog in een Excel-sheet, die wordt doorgemaild naar Jupiter. Het duurt vanzelfsprekend even voordat alle gegevens zijn verwerkt en de verloning kan plaatsvinden. Straks staan alle uren meteen in het systeem en kunnen de mensen dus ook sneller worden uitbetaald.”
Er is nog een ander voordeel: doordat er straks real time inzicht is in de gemaakte uren, kan Jupiter de dagplanningen verder optimaliseren. “Onze uitzendkrachten willen het liefst 40 uur werken. Via het systeem kunnen we straks precies zien hoeveel uren iemand al heeft gewerkt. Wanneer de ene medewerker in die week al 35 uur heeft gewerkt en de ander pas 20 uur, zullen we daarom eerder de laatste persoon inplannen. Zo kunnen we onze mensen tevreden houden, waardoor zij nog beter gemotiveerd blijven.”

Vragen of meer weten over het nieuwe softwarepakket? Neem contact op met Gulcan Uykun, via tel.
077 - 321 16 67 of e-mail: gu.uykun@jupiteruitzendbureau.nl.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wet- en regelgeving onder de loep

De ins en outs van inlenersaansprakelijkheid

Bedrijven die samenwerken met Jupiter, wordt gevraagd het factuurbedrag op te splitsen, en  over te maken naar twee verschillende rekeningen. Een deel van het bedrag gaat naar de zogeheten g-rekening. Dit heeft alles te maken met de zogeheten inlenersaansprakelijkheid; iets waar wij steeds meer vragen over krijgen. Hoog tijd voor een nadere toelichting!

Wat is inlenersaansprakelijkheid precies?

Een uitzendbureau moet loonheffingen en omzetbelasting afdragen voor uitzendkrachten die aan het werk zijn bij een of meerdere bedrijven. Komt de uitzendonderneming zijn verplichtingen niet na, dan kan de Belastingdienst de inlener hiervoor aansprakelijk stellen. De inlener is de ondernemer die de uitzendkrachten inhuurt. Deze wordt dan verplicht loonheffingen en omzetbelasting af te dragen. Dat noemen we ‘inlenersaansprakelijkheid’.

Hoe kunt u als ondernemer het risico beperken om aansprakelijk te worden gesteld?

Het ministerie van Financiën, vertegenwoordigers van de uitzendbranche, de Stichting Normering Arbeid (SNA) en partijen zoals FNV en VNO-NCW hebben voorwaarden opgesteld waaronder bedrijven die uitzendkrachten inhuren in veel gevallenorden gevrijwaard van hun inlenersaansprakelijkheid. Het gaat om de volgende voorwaarden:
  • De uitzendonderneming waarmee wordt samengewerkt, voldoet aan de NEN4400-1 of de NEN4400-2 en staat in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA).
  • De inlener moet 25% van het totale factuurbedrag inclusief btw op de g-rekening van de uitzendonderneming storten. Bij verlegging van de btw is dit 20% van het factuurbedrag. Een g-rekening is een geblokkeerde rekening om loonheffingen en omzetbelasting te voldoen aan de Belastingdienst. Van een g-rekening kunnen geen andere betalingen worden gedaan.
  • Bij betaling moeten het factuurnummer en eventuele andere identificatiegegevens van de factuur worden vermeld.
  • De administratie van de ondernemer/inlener geeft direct inzicht in de gegevens van de inlening, de manurenadministratie en de betalingen
  • Het burgerservicenummer van de ingeleende arbeidskracht is bekend bij de inlener.
  • De inlener moet de identiteit van de ingeleende arbeidskracht kunnen aantonen en, indien van toepassing, kunnen aantonen dat de arbeidskracht beschikt over een geldige verblijfs- of tewerkstellingsvergunning.
Hoe helpt Jupiter om de inlenersaansprakelijkheid te beperken?

Op diverse manieren! In de eerste plaats beschikt Jupiter over het keurmerk van de Stichting Normering Arbeid (SNA), wat inhoudt dat wij aan alle geldende wetten en regels voldoen. Op de facturen van Jupiter worden ook altijd de namen en de burgerservicenummers van de uitzendkrachten vermeldt. Daarnaast wordt in de facturen een splitsing gemaakt, waarbij minimaal 25% van het factuurbedrag naar de g-rekening moet worden overgemaakt.
Zodra een uitzendkracht bij een inlener gaat werken, sturen wij een scan van het paspoort naar de inlener. En indien de inlener erom vraagt, mailt Jupiter ook een IDchecker-rapportage. Met het nieuwe softwarepakket (zie pagina 1 van deze nieuwsbrief) zal bij elke ingeplande uitzendkracht automatisch een scan van paspoort en IDchecker-rapportage worden verstuurd naar de inlener.

Vragen of meer informatie over inlenersaansprakelijkheid?

Neem contact op met Gulcan Uykun, via tel. 077 - 321 16 67 of e-mail: gu.uykun@jupiteruitzendbureau.nl.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Teresa en Hubert Piechaczek vieren tienjarig jubileum bij Jupiter

‘We voelen ons gerespecteerd’

Om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien, kwamen de Poolse Teresa en Hubert Piechaczek tien jaar geleden naar Nederland. Sindsdien werkt het echtpaar voor Jupiter. En ze willen niet meer anders. “Jupiter heeft de zaken goed voor elkaar. En het belangrijkste: Jupiter heeft respect voor zijn mensen, er wordt naar je geluisterd.”

Teresa (52) en Hubert (54) Piechaczek komen uit een klein dorpje in Zuidwest-Polen. Hubert werkte hier jarenlang als verwarmingsmonteur, Teresa had een baan in de kinderopvang. Toen zij in 2004 kort na elkaar hun baan verloren, waren ze ten einde raad. Omdat de banen in Polen niet voor het oprapen lagen, leek werken in Nederland de enige optie. “In de supermarkt kwamen we in contact met een recruiter, die mensen wierf voor het verpakken van groenten en fruit bij Nederlandse bedrijven”, vertelt Teresa. “Wij besloten hierop in te gaan; we hadden immers niets te verliezen. Het was een sprong in het diepe: we kwamen terecht in een volledig nieuwe omgeving, in een land waar we de taal niet spraken. Dat was best moeilijk, vooral in het begin.”
Pas in Nederland hoorden Teresa en Hubert dat ze gingen werken via Jupiter Uitzendbureau. Ze begonnen, zoals gezegd, met het verpakken van groenten en fruit. “Er was ons gezegd dat dit behoorlijk zwaar werk was. Maar we wilden echt graag aan de slag, dus uiteindelijk hebben we dit toch vier jaar gedaan. In totaal hebben we de afgelopen tien jaar bij vier verschillende bedrijven gewerkt, met name in de AGF-sector.  Sinds een paar maanden verpakken we blauwe bessen, bij een bedrijf in Helenaveen.”

Dankbaar

In de loop der tijd kregen Teresa en Hubert van twee bedrijven een aanbod voor een vast dienstverband. Beide aanbiedingen sloegen ze af.  “We willen loyaal blijven aan Jupiter; werken via Jupiter bevalt prima”, zegt Hubert. “We kunnen altijd voldoende uren draaien en dus ook een goed inkomen verdienen. Daarbij heeft Jupiter de zaken goed voor elkaar. Zo is de woonruimte prima geregeld. We wonen al jaren in een appartementencomplex in Venlo, waar meerdere uitzendkrachten van Jupiter zijn ondergebracht.”
Teresa vult aan: “Het belangrijkste is dat Jupiter zijn mensen goed behandelt. Er wordt naar je geluisterd en je voelt je gerespecteerd. Jupiter zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat Hubert en ik op dezelfde plek kunnen werken; dat waarderen we zeer. Sowieso zijn we de directie van Jupiter heel dankbaar: toen we tien jaar geleden in een hele moeilijke situatie verkeerden, waren zij bereid om ons te helpen. Dat vergeten we niet. En ook nu nog staat de deur altijd voor ons open.”

Thuis in Nederland

Teresa en Hubert gaan iedere drie maanden terug naar Polen, om hun kinderen en kleinkinderen te bezoeken. Hoewel ze hun familie erg missen, is definitief teruggaan naar Polen geen optie. “In Polen is geen werk voor ons, zeker niet op onze leeftijd. Daarbij kunnen we in Nederland meer verdienen, hoewel het verschil niet meer zo groot is als enkele jaren geleden. En we voelen ons inmiddels ook een beetje thuis in Nederland en bij Jupiter. Na een vakantie in Polen is het altijd weer fijn om terug te gaan.”

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Erik van Maren, directeur Pakstation Venlo:

‘Jupiter weet hoe het er in onze branche aan toegaat’

Pakstation Venlo werkt al zo’n twintig jaar samen met Jupiter Uitzendbureau. En dat is niet
zonder reden. Volgens directeur Erik van Maren kent Jupiter de branche en weet het wat de klant wil. “Daarin maken ze het grote verschil.”

Pakstation Venlo is gespecialiseerd in het om- en verpakken van ongewassen groenten en fruit. Het pakstation beschikt over een modern machinepark, waar de producten volgens strenge hygiëneregels worden verwerkt. Met meer dan 3.500 m2 is de verpakkingshal het hart van het pakstation. Hier worden producten als paprika’s, tomaten, sinaasappels en spruiten verpakt in de meest uiteenlopende verpakkingen.
Omdat het om seizoenswerk gaat, werkt Pakstation Venlo met uitzendkrachten. De piek ligt tussen mei en september. “Dan hebben we veel extra mensen nodig. Waar in augustus bijvoorbeeld 250 mensen aan het werk zijn; zijn dat er in november maar 50.”

Samenwerking

Pakstation Venlo werkt al zo’n twintig jaar samen met Jupiter Uitzendbureau. “Wij waren de eerste klant van Jupiter en zijn met elkaar meegegroeid”, licht Van Maren toe. Grote pluspunten van Jupiter zijn volgens hem dat het bureau afspraken nakomt, kwalitatief goede mensen levert en flexibel is. “Dat hebben we in onze branche nodig. We werken ook met andere uitzendbureaus, maar alleen met Jupiter hebben we zo’n langdurige samenwerking. Waarom? Omdat zij weten hoe het er in onze branche aan toegaat. De groente- en fruitbranche is anders dan de meeste andere branches. Je moet die branche aanvoelen en begrijpen wat de klant wil. Jupiter heeft die ervaring en daarin maken ze het grote verschil.”
Van Maren vervolgt: “Als wij om twee uur ’s middags tien extra mensen nodig hebben, kunnen de meeste bureaus die de volgende dag wel leveren. Als klant zit je niet op zo’n antwoord te wachten. Jupiter begrijpt dat en regelt die mensen meteen. Ze hebben altijd een poule van mensen achter de hand.”

Toekomst

Het pakstation werkt met drie externe uitzendbureaus, waarbij Jupiter bijna de helft van alle benodigde mensen levert. Voor Van Maren staan kwaliteit, flexibiliteit en service voorop in de samenwerking. Daarnaast moet ook de prijs concurrerend zijn. “Als een bureau aan alle voorwaarden voldoet maar onbetaalbaar is, houdt het op. Dus zolang Jupiter qua prijs competitief blijft, ga ik ervan uit dat we nog heel lang samenwerken!”

Pakstation Venlo B.V.
Venrayseweg 192
5928 RH Venlo   
Tel. 077-3068690

  • Jupiter Uitzendbureau B.V.
  • Venrayseweg 102 F
  • 5928 RH Venlo
  • Administratie
  • Patrycja Kieca
  • T 077 324 04 57
Securitech