Nieuwsbrief november 2015

Dennis Hagens van Hagens Verpakkingen:

Hagens Verpakkingen in Venlo is sinds dit voorjaar klant bij Jupiter Uitzendbureau. Naar volle tevredenheid. “De overname van onze uitzendkrachten is heel soepel gegaan; we hebben hier geen omkijken naar gehad. Daarnaast is Jupiter een aanspreekpunt voor álle personeelszaken. Dat is erg prettig.”

Hagens Verpakkingen houdt zich bezig met het vouwen van kartonnen dozen in opdracht van kartonfabrikanten. Het gaat dan voornamelijk om open topdozen zonder deksel, waarin groenten en fruit worden verpakt. De doosjes worden afgeleverd bij de klanten van de kartonfabrikanten, vooral pakstations en tuinders. “Omdat het met name om kleinere aantallen gaat, is het voor hen niet lonend om zelf een dozenvouwmachine aan te schaffen”, licht eigenaar Dennis Hagens toe. “Wij hebben dertien machines staan waarmee we alle gangbare modellen kunnen vouwen.”

Voor zichzelf
Voordat Dennis zijn eigen verpakkingsbedrijf startte, werkte hij als meewerkend voorman bij Opzet Combinatie Nederland (OCN), een bedrijf waar ook dozen werden gevouwen. Daar merkte hij dat de samenwerking met het uitzendbureau niet heel soepel verliep. “Bij spoedorders was het vaak moeilijk om snel voldoende en goede mensen te krijgen.” Uiteindelijk besloot Dennis daarom om, in de gebouwen van OCN, voor zichzelf te beginnen en als zzp’er opdrachten aan te nemen van kartonfabrikanten. Op 1 januari 2013 nam hij vervolgens OCN over, dat toen de naam Hagens Verpakkingen kreeg. Inmiddels heeft Dennis vier fulltimers en twee parttimers in vaste dienst. Daarnaast werken zijn vader, vrouw en schoonvader mee in het bedrijf. In het seizoen, van april tot oktober, wordt het personeelsbestand aangevuld met maximaal zes uitzendkrachten. “De Nederlandse en Poolse mensen zijn echt een team; we werken samen aan een goed product. En die aanpak loont: sinds de overname groeien we jaarlijks met dubbele cijfers.”

Overstap naar Jupiter
Dennis vertelt dat hij eerst samenwerkte met een ander uitzendbureau. “Ik had altijd een prettig contact met de accountmanager. Toen hij wegging, nam de accountmanager van Jupiter toevallig contact met me op en vertelde wat zij voor ons konden betekenen. Dat klonk heel goed en uiteindelijk besloot ik met hen in zee te gaan.” Jupiter zorgde ook voor de overname van de mensen van het andere uitzendbureau. “Daar heb ik niks van gemerkt”, zegt Hagens. “Dat was heel prettig; ik wilde namelijk graag mijn medewerkers behouden. Gemiddeld kost het toch een week of vier om mensen in te werken. Bovendien kon ik me zo concentreren op mijn core business.” Inmiddels heeft Jupiter ook al een Nederlandse heftruckchauffeur en monteur geregeld voor het bedrijf. “Ook met dergelijke vragen kun je als klant bij Jupiter terecht. Daarnaast heb ik een klik met de accountmanager van Jupiter; we kunnen goed samen sparren. Het is prettig om nu één aanspreekpunt te hebben voor alle personeelszaken.”

Optimale invulling
Doordat Hagens Verpakkingen altijd voorraad heeft staan, is de arbeidsfilm redelijk gelijkmatig. “Dat is ook voor een uitzendbureau prettig werken. Maar krijgen we een grote spoedorder binnen, dan stelt Jupiter meteen aanvullende mensen beschikbaar. Dat was voor ons ook een belangrijke voorwaarde.” Dennis merkt daarbij op dat Jupiter ook meedenkt over de meest optimale planning van de uitzendkrachten, zodat het aantal overuren geminimaliseerd wordt. “Zo blijven de loonkosten binnen de perken.” Terugkijkend is de ondernemer blij met de stap die hij heeft gezet. “Ik ben hartstikke tevreden over de samenwerking met Jupiter. We worden op personeelsgebied echt ontzorgd. Dat is een belangrijk pluspunt, zeker nu we onze activiteiten willen gaan uitbreiden met warehousing. We gaan de komende jaren zeker verder met Jupiter!”

Bij spoedorders was het vaak moeilijk om snel voldoende en goede mensen te krijgen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De ins en outs van de nieuwe Wet Aanpak Schijnconstructies

Vanaf 1 januari 2016 is het in het kader van de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) niet meer toegestaan om zaken als huur en zorgpremie in te houden op het netto wettelijk minimumloon. Deze maatregel heeft invloed op de dienstverlening en bedrijfsvoering van uitzendbureaus. We lichten graag toe wat dit betekent.

Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft besloten dat in de nieuwe WAS, die vanaf 1 januari 2016 van kracht wordt, het volledige minimumloon moet worden uitbetaald aan werknemers. Voor uitzendbureaus is het daarmee niet meer toegestaan om inhoudingen te verrichten op het wettelijke minimumloon; met uitzondering van het vakantiegeld en het gedeelte van het loon dat uitkomt boven het wettelijke minimumloon. Dit vanuit de gedachte dat de werknemer de volledige beschikking moet hebben over het minimumloon en zelf moet kunnen bepalen hoe hij primaire levensbehoeften als huisvesting en zorg invult.

Gevolgen
Uitzendbureaus verrekenen de huisvestingkosten en de premie voor de collectieve zorgverzekering nu nog via het loon van de uitzendkrachten. Het verbod op de inhoudingen heeft diverse gevolgen:

  • Uitzendbureaus die huisvesting blijven aanbieden, moeten een andere manier zoeken om de huurkosten te innen; bijvoorbeeld via automatische incasso. Dit zorgt voor veel administratieve lasten en werkt wanbetaling en daarmee hogere huisvestingskosten in de hand. Bovendien is het traceren van wanbetalers lastig als ‘flexmigranten’ teruggaan naar het land van herkomst
  • De huurbetaling en hoogte van de huur worden minder transparant, omdat deze zaken niet meer worden vermeld op het loonstrookje. De SNA (NEN-keurmerk) of de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) kunnen dan bij de inspecties niet meer controleren hoeveel huur de uitzendkrachten betalen. Dit kan malafide praktijken in de hand werken; malafide uitzendbureaus zullen de huren wellicht fors verhogen.
  • De kans bestaat dat uitzendbureaus geen huisvesting meer aanbieden - dit is bij Jupiter overigens niet aan de orde - vanwege de risico’s op wanbetaling en de administratieve lasten. De nieuwe wet creëert een nieuw speelveld, waarbij uitzendkrachten elders gaan huren. Instanties als de SNF (Stichting Normering Flexwonen) kunnen dan niet meer controleren of de eisen en normen die aan woningen worden gesteld in acht worden genomen.
  •  Het risico op onverzekerde uitzendkrachten neemt fors toe.

Huidige ontwikkelingen
Er is een Haagse lobby opgezet door de ABU, waar ook Jupiter bij is aangesloten, om dit heikele punt aan de kaak te stellen. Momenteel verplicht de ABU haar leden om SNF-gecertificeerd te zijn. Deze certificering laat zien dat een uitzendbureau kwalitatief hoogwaardige huisvesting realiseert voor haar werknemers. De Haagse lobby stelt voor dat mensen die onder de ABU vallen moeten worden ontzien, omdat de voordelen absoluut niet zwaarder wegen dan de nadelen. Wij als Jupiter Uitzendbureau wachten de ontwikkelingen af, maar zullen in ieder geval doen wat van ons wordt verwacht, ook in de toekomst. Netjes, eerlijk en volgens de regels werken, is en blijft voor ons vanzelfsprekend.

De werknemer moet de volledige beschikking hebben over het minimumloon.

Vragen over wat Jupiter voor u kan betekenen?

Neem contact op met Gulcan Uykun
T 077 - 321 16 67
E gu.uykun@jupiteruitzendbureau.nl

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Michau Baron, parkwachter bij Jupiter Uitzendbureau: ‘Alles moet op rolletjes lopen’

De uitzendkrachten van Jupiter zijn gehuisvest op diverse locaties in de regio. Michau Baron (33) is één van de parkwachters op deze huisvestingslocaties Met zijn werk zorgt hij ervoor dat verzoeken van klanten te allen tijde snel en goed kunnen worden ingevuld.

Na jarenlang als chauffeur te hebben gewerkt, kwam Michau Baron begin dit jaar in contact met Jupiter over de functie van parkwachter. Een voordeel hierbij is dat hij, naast Pools, ook Engels, Duits en een beetje Nederlands spreekt.

Klant ontzorgd
Michau’s werkdag begint meestal al voor zessen. Van de planner van Jupiter heeft hij dan een lijst ontvangen met daarop de namen van de mensen die op de diverse bedrijven aan de slag gaan. Bij de uitgang checkt Michau of alle uitzendkrachten op tijd aanwezig zijn en of ze in de juiste auto of bus stappen. “Er zijn altijd wel mensen die niet op het afgesproken tijdig klaarstaan; ik ga dan kijken wat er aan de hand is. Kan iemand niet gaan werken, dan schakel ik meteen met de planner om te kijken wie diegene zou kunnen vervangen. Vervolgens ga ik naar het chalet van deze uitzendkracht om ervoor te zorgen dat die zo snel mogelijk aan de slag gaat. Mooiste is natuurlijk als hij nog meekan met de rest. Op deze manier kan de werkgever er zeker van zijn dat iedere ochtend het gevraagde aantal mensen arriveert. De opdrachtgever heeft zelf geen rompslomp vanwege eventuele zieken; dit probleem leggen we niet bij de klant neer maar tackelen we al bij voorbaat.” Soms hebben bedrijven ook gedurende de dag nog extra uitzendkrachten nodig. In dit geval neemt de planner, die al enkele uitzendkrachten heeft geselecteerd, contact op met de parkwachter. “Ik weet immers waar de betreffende mensen wonen en kan hen dan meteen mobiliseren. Zo kunnen we de klant snel en naar wens helpen.”

Andere taken
Maar een parkwachter heeft nog meer taken: Michau regelt ook slaapplekken voor Poolse mensen die via Jupiter aan de slag gaan. “Ik kijk in welke chalets paren of singles kunnen slapen.” Ook vertelt hij nieuwe medewerkers welke regels er gelden, wat de gebruiken zijn, hoe de planning eruitziet, hoe laat ze ’s ochtends klaar moeten staan, et cetera. Bovendien kunnen medewerkers bij Michau aankloppen als er iets kapot is in hun chalet of als er bijvoorbeeld problemen zijn met de stroom.
Als iedereen overdag naar het werk is, gaat Michau met nieuwe uitzendkrachten naar het kantoor van Jupiter om administratieve zaken te regelen. Ook neemt hij ze mee naar de gemeente voor de aanvraag van een sofinummer. “Veel nieuwe mensen kennen geen woord Nederlands; ik moet dan vooral veel vertalen.”

Geen dag hetzelfde
In het seizoen heeft Michau zo’n 150 mensen onder zijn hoede. “Als parkwachter ben ik een belangrijke schakel tussen de Poolse mensen, de parkeigenaar, de werkgevers en Jupiter. Alles moet op rolletjes lopen. Op deze manier draagt mijn werk ertoe bij dat Jupiter een optimale dienstverlening kan garanderen richting haar klanten.” Het persoonlijke contact is voor Michau het leukste aan zijn werk. “Al sinds mijn achttiende werk ik met mensen; dat is echt mijn ding. Hierdoor is geen dag hetzelfde.”

welke regels er gelden, wat de gebruiken zijn, hoe de planning eruitziet.

Jupiter Uitzendbureau B.V.
Venrayseweg 102 F
5928 RH Venlo
T (+31) 077 321 16 67
F (+31) 077 321 16 70
info@jupiteruitzendbureau.nl
www.jupiteruitzendbureau.nl

 

  • Jupiter Uitzendbureau B.V.
  • Venrayseweg 102 F
  • 5928 RH Venlo
  • Administratie
  • Patrycja Kieca
  • T 077 324 04 57
Securitech